Du skickar in din ansökan online via Schoolsoft, där du också kan följa hur din ansökan behandlas och tacka ja till din plats när du blir antagen.
Varje kurs har en unik länk för sin ansökan, se länkarna nedan. Där får du skapa en inloggning och fylla i dina uppgifter. Söker du flera kurser kan du välja prioritering och följa hur varje ansökan behandlas med samma inloggning.
Ansökan stängd
Ansökan har stängt för detta läsår.
Ansökan för läsåret 2026-2027 öppnar 12 januari.
Du är alltid välkommen med dina frågor om våra kurser.
Kriterier för antagning
För att studera på Hjälmared folkhögskolas långa kurser i enlighet med Folkbildningsrådets villkor ska du fylla 18 år senast det år då studierna börjar.
För att kunna bli antagen måste vi bedöma att du klarar av att följa den utbildning som du söker till. Viktiga underlag i den bedömningen kan vara intyg från tidigare studier, intervju med dig som ansöker samt kontakt med referensperson. Vid antagning tas också hänsyn till sammansättning i klasser och på internatet.
Du som behöver pedagogiskt och/eller språkligt stöd kan få detta. För att vi på bästa sätt ska kunna planera stödet är det är viktigt att du meddelar behovet vid antagning.
Antagningen kan ske löpande eller efter avslutad ansökningstid, mer information om detta finns under respektive utbildning.
Det är i första hand kursansvarig som ansvarar för antagning, vid behov finns studierektor och rektor som stöd. Antagningsbeslut kan överklagas, i första hand till rektor och i andra hand till skolans styrelse.
Detta behöver du skicka in med din ansökan
När du gör din ansökan i Schoolsoft kan du ladda upp och bifoga dokument. Använd gärna PDF-filer.
Personbevis för studier
Du beställer ett personbevis för studier på skatteverket.
Betyg
Kopior på dina betyg från gymnasiet. För allmän kurs nivå 1 och 2 skicka även med betyg från grundskolan.
Eventuella arbetsintyg
När det är relevant för kursen kan du även skicka in arbetsintyg.
Personligt brev
Till vissa kurser behöver du även skriva ett personligt brev där du berättar om dig själv och varför du vill gå just den kursen. Till kursen Hälsocoach ska du besvara några frågor som återfinns i ansökningsformuläret.
Antagning steg för steg
Steg 1 – Fylla ansökan i Schoolsoft
När du klickar på en av länkarna för att söka en kurs kommer du till en sida för inloggning till Scoolsoft. Där får du först fylla i dina kontaktuppgifter och skapa ett konto. Har du sökt andra kurser tidigare och har ett konto kan du logga in med e-post och lösenord.
När du kommit in till Schoolsoft kan du fylla resten av din ansökan och bifoga de dokument som behövs. Obligatoriska uppgifter är markerade med *. När alla nödvändiga uppgifter är ifyllda klickar du på Ansök.
Steg 2 – Intervjuer
Du kommer få en automatisk bekräftelse på att din ansökan kommit in. Den som är kursansvarig för den kurs du söker bearbetar din ansökan och tar eventuellt kontakt med dig.
Under perioden mars-maj genomför vi intervjuer med sökande. Till kurserna Polispreparand, Polisprofil på Allmän och Hälsocoach kallas du till en gruppintervju på Hjälmared april eller maj. Intervjuer kan genomföras via Teams om det är lämpligt.
Du kan logga in på Schoolsoft för att följa din ansökan och eventuellt komplettera genom att ladda upp och bifoga ytterligare dokument.
Steg 3 – Antagningsbesked
När du blir antagen får ett antagningsbesked via e-post. De flesta sökande får besked om antagning i mitten av juni. Du kan även se om du blivit antagen genom att logga in på Schoolsoft. Det är bara om du blir antagen som får ett antagningsbesked.
Steg 4 – Bekräfta din plats
När du har tackat ja till din plats, kommer du information via e-post med praktisk information och där du får reda på hur och när du betalar in bekräftelseavgiften.
Du tackar ja till din plats på kursen genom att betala bekräftelseavgiften, 500 kr för läsåret 2025-2026. Sista betalningsdag står på ditt antagningsbesked, du kan betala till vårt bankgironummer 360-3693.
När du betalat bekräftelseavgiften har du säkrat din plats.
Steg 5 – Kursen startar
Kursstart är tisdag 19 augusti 2025. Information om kursstarten får du via e-post i mitten av juli. Det publiceras även här på vår hemsida.
Analog ansökan
Fungerar det inte att skicka in ansökan online? Ingen fara. Vi kan hjälpa dig att göra din ansökan. Kontakta respektive kursansvarig via epost eller telefon.